Skaffa ett hjälpmedel från hjälpmedelscentralen
Det första steget är att kontakta din arbetsterapeut. Arbetsterapeuten kan vara anställd antingen av din kommun eller av en region. Tillsammans med arbetsterapeuten kommer du att kunna diskutera dina behov och önskemål kring ett hjälpmedel.
Arbetsterapeuten kommer att samråda med hjälpmedelskonsulenten inom regionen för att se över vilket hjälpmedel som bäst täcker dina behov. Utifrån detta kommer en utprovning att genomföras för att säkerställa att hjälpmedlet fungerar på bästa sätt för dig. I vissa regioner samarbetar man med leverantörer för att göra utprovningarna, medan andra regioner köper in provexemplar av det sortiment som upphandlats och genomför utprovningen på så sätt.
Det är viktigt att vara medveten om att processen för att anskaffa ett hjälpmedel kan variera något beroende på var i Sverige du befinner dig och vilken diagnos du har. Det kan vara bra att ta reda på mer specifik information om processen och vilka kontaktpersoner som är relevanta för just din situation. Det kan också vara till hjälp att undersöka vilka hjälpmedel som finns tillgängliga och vilka alternativ som kan passa dina behov bäst.
Kom ihåg att arbetsterapeuten och hjälpmedelskonsulenten finns där för att hjälpa dig genom processen och ge dig rätt vägledning. Tveka inte att ta kontakt med dem för att få mer information och svar på dina frågor kring anskaffning av hjälpmedel.
Privatköp
Du kan även välja att köpa hjälpmedel privat och direkt från en distibutör eller i en butik. Man köper då direkt från butiken eller distributören .