Hopp til innhold
| Annat

Retur av hjälpmedel

Om du behöver returnera en produkt, vänligen kontakta oss för att få en returhantering innan du skickar tillbaka varan. Vi kommer att återkomma till dig inom 24 timmar.

En pojke i en elektrisk rullestol kjører fremover mens hans mamma går ved siden av med en reisekoffert.

Så här gör du:

Innan du skickar tillbaka något, vänligen kontakta oss först. Vi behöver ordna en retur med dig så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Om vi av misstag skickat fel vara eller om det är något fel på det du fått, vore det jättebra om du kunde returnera det inom 7 dagar från mottagandet. Om vi har ställt till det, betalar vi för frakten.

Vänligen fyll i formuläret nedan. Vi gör vårt bästa för att svara inom 24 timmar.

Villkor för retur av hjälpmedel

Tänk på att om du skickar tillbaka varor utan den ursprungliga förpackningen, tar vi ut en liten avgift på 10% av varans värde. Tyvärr kan vi inte ta emot returer av kuddar och textilier.

Garanti och reklamationer

Bano Life erbjuder 2 års garanti på alla hjälpmedel och 1 år på tillbehör och batterier. Garantin täcker eventuella produktionsfel som produkten kan vara behäftad med. Garanti gäller inte för skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller skador som ej beror på material- eller tillverkningsfel. Undantaget från garantin är slitagedelar såsom däck, bromsar och sittdyna. Slitagedelar levereras med sex (6) månaders funktionsgaranti med undantag för vad som kan anses som normal förslitning.

För att garantin skall gälla måste produkten användas och skötas i linje med instruktionerna i produktens bruksanvisning.

Garantin gäller inte om hjälpmedlet skadats i samband med transport i bil, båt, tåg, buss, flyg eller annat transportmedel. Det är viktigt att kunden besiktigar sin produkt efter varje transport och anmäler eventuella skador till transportbolaget. Detta är extra viktigt om produkten checkats in på flyget. Produkten måste besiktigas direkt vid ankomst innan flygplatsen lämnas. Reklamationsdisken finns oftast i direkt samband med bagagebandet.

Din faktura gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten. Vid behov av service och vill använda din garanti börja alltid med att kontakta Bano Life via e-post info@banolife.se eller telefon 023-383 33 01.

Reklamationer

Om garantin måste nyttjas på grund av fel på varan skall den returneras till Bano Life i dess originalemballage (Bano Life står för fraktkostnaden). Det är därför mycket viktigt att kunden behåller originalkartongen och dess innehållande emballage under garantitiden (kartongen kan fällas ihop vid förvaring). Retur av varor utan originalemballage medför kostnader som bekostas av kunden.

Bano Life väljer själv om man vill avhjälpa ett eventuellt fel genom en fri reparation, fria reservdelar, alternativt byte mot en ny produkt. Vid fria reservdelar ersätter vi inte ev. kostnad för utbyte av den trasiga delen.

Om felet orsakats av t.ex. handhavandefel, slitage eller felinställd produkt måste vi debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv eller varit oaktsam med produkten. Produktgarantin gäller inte om du gjort egen förändring av produktens funktion och/eller utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan egen konfigurering/hantering/reparation av produkten som inte finns beskrivet i bruksanvisningen.

Garantin gäller den ursprungliga köparen av varan och inte om produkten sålts vidare i andra hand. Garantin gäller inom Sverige.

Privatpersoner har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det åligger köparen att vid reklamation efter garantitidens utgång påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.